Thursday, May 10, 2012

The right decision :)

Assalamualaikum . 


Hai ouls :) First and foremost we talk about decision . What the best decision you have made ? and what the bad decision you also have made ? Haaaaa . mesti masing-masing dah ada a lot of experience dalam membuat keputusan kan . Of course la kan :) jom kita sama-sama share ^__^


Actually, decision bukan senang nak decide . tapi kita ni sebagai manusia (termasuk diri sendiri) sometimes tak pikir pun ape keputusan yang dah kita buat . sedar-sedar dah pun berlaku benda tuh . Lumrah kehidupan manusia la tuhh . 


So, kali ni aku nak share dengan korang semua keputusan yang baru-baru ni aku telah buat .


DONATE BLOOD . Yes, i've done for a second time . Alhamdulllah . But, masalahnya lepas aku derma darah tu tubuh badan aku jadi sewel . Hahaha . like a lazy because of the exhaustion yang melampau . Kepala aku jadi pening, aku jadi cepat nak pitam dan akhirnya aku pitam . ceepuuuukkk ! jatuh . sakit gile daban aku lepas sedar tuh, mana tak nya dah jatuh atas simen bukan nya atas tilam :p .. Pastu mulut dan perut aku susah dah nak terima makanan sebab nya kalau aku makan only take a few second segala apa yang telah di makan mahu muntah ke bumi . Peeerrriiittt nya rasa Tuhan saja yang tahu :'(


So, the moral of the story betul ke keputusan yang aku buat ni ? housemate and classmate aku punya la membebel sebab tengok keadaan aku macam tuh . muka pucat lesi bagai tak ada sedikit darah pun . Incik bF lagi lah sampai kan bawak aku g makan kerang giler2 patu pakse aku makan nasi dan pakse aku jangan bagi muntah . Tuhan saya yang tahu melelih air maye ni menahan semua tuh . apa pun yang dia buat dia nak yang terbaik untuk aku kan . So, because of the kerang Alhamdulillah i feel more better now . TQ sayang . 


But, whatever the decision you have  made . Please IKHLAS of it :) "Sesungguhnya kalau kita melakukan sesuatu itu dengan ikhlas maka ada yang terbaik untuk kita" sememangnya kita berbuat sesuatu bukan lah untuk mendapatkan apa-apa balasan but tanpa diminta ia sendiri akan datang . just believe that :)
Tapi memang bukan mudah untuk berbuat kebaikan ni . sebab nya kalau kita berbuat baik tapi orang lain akan berfikiran buruk pada kita . Guys, please . whta ever you do in this world and as a human being only ALLAH knows everything dan Dia lah ynag bagi kita segala-galanya . kekayaan . kemewahan . kemiskinan , kecerdikan . and so on . So, please live for ALLAH not for others . Just remind untuk diri sendiri jugak . 


Berbalik pada cerita donate blood tadi aku tak kisah apa pun yang orang nak cakap . like " eh dh tahu tak boleh derma gatal jugak nak derma . kan tak pasal2 dapat masalah ." hellloooo . aku derma darah untuk kepuasan hati . selepas aku berjaya derma darah first time dulu aku cukup excited ! coz da lama aku nak derma walau pun tangan aku sampai lebam2 sebab nurse tu salah masok jarum  tapi aku ilek je coz itu keputusan yang aku buat . tak ade sapa2 paksa pun . then, lepas tuh 2 kali percubaan aku nak derma darah gagal . aku menanges ! honestly ! aku tak ada wang ringgit mahupun harta yang banyak untuk didermakan so, ini saja yang aku mampu membuat sumbangan yang terbesar aku ada sekarang . Aku pikir sakit yang aku kena akibat derma darah ni sebesar zarah je daripada meraka yang menahan sakit mungkin bertahun-tahun lama nya dan amat memerlukan darah aku ni . aku bantu yang terdaya saja . 


So, disini apa yang boleh aku kongsikan ialah belajarlah unutk ikhlas kan diri dalam apa jua perkara or keputusan yang you decide by your own :)


p/s : Siapa saja yang dapat darah saya, saya harap kakak,adik, abang, makcik, pakcik, atok, nenek sihat wal'afiat :) may god bless you always :)


Dia memang suke bermanja-manjaan dikala saya kesakitan
*macam dia lak sakit kan . ngadeeee~~
papepun sayang awaklah muchuk  




Tengs for reading my silly entry :)

No comments:

Post a Comment